XIN NHẬP HỌC VÀO 8 TRƯỜNG HÀNG ĐẦU
CỦA NƯỚC MỸ (IVY LEAGUE) - PHẦN 5
(Tiếp theo…)
Củng cố khả
năng nhận được quyết định nhập học bằng Thư giới thiệu bản thân
Chúng ta
vừa thực hiện một vòng xem xét chi tiết về hồ sơ nhập học vào trường HYPer và cũng
đã thảo luận về
niềm vui khi chuẩn bị hồ sơ giới thiệu và xin
nhập học. Bây giờ, chúng ta sẽ xem xét
làm thế nào để biến lý thuyết thành
thực tế. Đôi
khi thật đáng ngạc nhiên là những gì chúng ta nghĩ là rất cần thiết để nhân viên
xét tuyển nhập học xem xét (hoặc là nghe) thì
lại không hề quan trọng. Mặt khác, có khi một vài điều mà người nộp đơn vào trường HYPer (hãy gọi anh ta là "Zane") đã viết có thể củng
cố khả năng nhận được quyết định nhập học mà chúng ta chẳng hề biết được.
Thư giới thiệu
bản thân. Rất nhiều người tự hỏi tại sao bao giờ
bạn cũng cần một thư
giới thiệu. Với tôi, một lá thư giới thiệu tạo ra sự dạo đầu hoặc lời
tựa cho chính bộ hồ sơ nhập học đó. Bạn đã thấy một
hồ sơ nhập học phức tạp và đầy
đủ thông tin như thế nào. Nó giống
như là một loại sự kiện sử
thi. Giống như những bộ phim màn bạc kinh
điển, Cuốn theo chiều gió và Bác sĩ Zhivago, cũng có những
nhạc phẩm dạo đầu trước khi phim bắt đầu, và một hồ sơ nhập học vào các trường
Ivy cũng xứng đáng có một sự dạo đầu như thế.
Tuy nhiên, như bạn sẽ thấy, sẽ
có cách để giải quyết vấn đề điên đầu này. Lá thư giới thiệu bản thân cần làm
được 3 việc sau
1. Thư giới thiệu phải cho thấy rằng người nộp đơn có sự chuẩn bị. Hãy chú ý rằng Zane đã ghi
chép tất cả các yếu
tố liên quan trong hồ sơ nhập học của
anh ấy. Anh ta cho trường HYPer biết những tài
liệu được gửi kèm và những điều anh ấy mong đợi từ những người sẽ
gửi thông tin hỗ trợ cho anh ấy.
2.
Thư giới thiệu phải thể hiện được quan điểm và lập trường của
người nộp đơn.
Zane nói đúng những quan điểm của anh ấy “ HYPer là ngôi
trường thuộc lựa chọn đầu tiên và đầy chắc chắn của tôi”. Tuyên bố này
là nhạc đệm cho đôi tai của những người phụ trách nhập học. Trong thời đại của nhiều ứng dụng EA, ED I và ED II, và các cơ hội khác cho những
sự trung thành phù du, thì thật tốt đẹp
biêt bao khi biết nơi trái tim của một người nộp đơn gửi
gắm vào.
3. Thư giới thiệu cần có chút chi tiết hài hước. Việc sử dụng hiệu quả tính
hài hước có lẽ
là yếu tố dễ bị hiểu lầm và không được sử dụng đúng mực
nhất khi chuẩn bị hồ sơ xin nhập học. Ý kiến của của Zane về việc sửa chữa chiếc máy đánh chữ là một chi tiết hay có thể báo hiệu cho nhân viên đọc hồ sơ nhập học chú ý hơn vào các thông tin vui vẻ được đưa thêm vào trong
hồ sơ xin nhập học. Như bạn sẽ thấy, còn nhiều thứ để xem hơn nữa.
Và đây là một mẫu Thư giới thiệu
Admission Office
HYPer University
Ladies and Gentlemen:
This is the completed Part 2 of my Early Action application
to HYPer University. I have made every effort to be complete and candid, the
goal being to present myself as a worthy candidate for next year's freshman
class. The following is a list of what I have submitted here and requested from
others to complete my admission file:
- Application Part 1 and application fee (already mailed)
- Application Part 2 (enclosed here) with Attachments:
- Attachment 1: CTY writing course evaluation
- Attachment 2: summary of awards, honors, and activities
- Attachment 3: PA Governor's School course descriptions
- Attachment 4: PA Governor's School team physics report
- two teacher recommendations (to be mailed separately)
- the Secondary School Report (to be mailed separately)
- a recommendation from Dr. Peter Bergmyer, University Director, Pennsylvania Governor's School for the Sciences (to be mailed separately)
- the Optional Reference Form from my father (already mailed)
HYPer is my clear, first-choice school. I understand how
competitive the admission process is, so I have documented my qualifications as
completely as possible. Incidentally, a few portions of the application are
hand-printed. We ditched our typewriter long ago when we got a computer. I
couldn't format some of the pages for our printer. That's progress, I guess.
Thank you very much for considering my Early Action
application.
Sincerely,
Zane R. Smith
Sự trình bày
mẫu về các mối quan tâm và các hoạt động
Đối với việc trình bày ý kiến của cậy ấy về các mối quan
tâm, sở thích và các hoạt động của mình, Zane đã chọn cách
đính kèm một
bản tóm tắt riêng biệt, bởi vì khoảng trống 2 inch cho phép trên biểu mẫu của đơn xin nhập
học rất khó để chứa thông tin đầy đủ về các hoạt động của cậy ấy. Zane đã quay về những năm tháng tiểu học của mình, mặc dù HYPer chỉ yêu cầu thông tin về
lớp 10 và 11, và cậy ấy đính kèm cả những giấy khen
và các giấy tờ khác. Hãy
để ý cách anh ấy diễn đạt trong phần này:
Xin vui lòng xem tài liệu đính kèm số 2, là bản tóm tắt các mối quan tâm, sở thích, hoạt động, phần thưởng và các
giải thưởng đặc biệt khác của tôi. Tôi mạn phép bao
gồm các thành tích nổi bật từ những
năm tiểu học và
trung học của tôi để chứng minh các thành
tích ưu tú trong nghiệp học tập của tôi. Tài liệu đính kèm cũng bao gồm các bản sao giấy khen và các bài báo. Tôi xin
gửi tất cả các tài
liệu không phải để khoe khoang về bản thân mình mà là để tiếp thị bản thân tôi một cách rõ ràng nhất có thể.
Sau đây là bản tóm tắt:
Summary of Academic Awards,
Achievements, and Activities for
Zane R. Smith
Achievements, and Activities for
Zane R. Smith
Elementary school years:
- Entered Gifted Support Curriculum (1st Grade)
- Worked as guide in children's museum (Quaint Corner). 2-3 hours/week.
- Qualified for advanced mathematics programs (1 of 2 students in district)
- Began saxophone lessons and orchestra participation (4th through 6th Grades)
- Anchored Odyssey of the Mind team, making it to World Finals at the University of Colorado at Boulder (6th Grade)
- Won elementary Geography Bee (6th Grade)
- Awarded Certificate of Merit as one of top District scorers in Arithmetic Contest (6th Grade)
- Received Presidential Academic Fitness Award (6th Grade)
Junior High School years:
- Won Eastern Regional recognition for SAT performance with distinction in Math and Verbal in Johns Hopkins University Search for Talented Youth (7th Grade)
- Won 4-credit scholarship from Lycoming College for SAT scores (7th Grade)
- Completed Johns Hopkins University's Expository Writing Tutorial (8th Grade)
- Made State Finals in Odyssey of the Mind team competition (7th and 8th Grade)
- Continued saxophone study: orchestra, marching band, and jazz ensembles (7th-8th Grades)
- Made Mathcounts State Finals in math-team competition (7th and 8th Grades)
- Won American Legion Award for Outstanding 8th Grade Boy
High School years:
- Won American Legion Award for Outstanding 9th Grade Boy
- Won class Mathematics Award, Science Award, and English Award (9th Grade)
- Continued saxophone study: marching band, concert band, and jazz ensembles (9th through 12th Grades)
- Began self-taught guitar studies: acoustic/electric pop and classical (9th Grade)
- Played varsity tennis (singles and doubles) (9th through 12th Grades)
- Made state finals of Odyssey of the Mind competition (10th Grade)
- Won Honorable Mention, Martin Luther King, Jr. Essay Contest sponsored by The Pennsylvania State University (10th Grade)
- Selected as member, German Honor Society (10th through 12th Grades)
- Made State Finals, American Association of Teachers of German Competition (11th Grade)
- Selected as candidate for Cornell University computer research project (10th Grade)
- Named National Merit Scholarship Semifinalist (Finalist pending) (12th Grade)
- Attended the Pennsylvania Governor's School for the Sciences at Carnegie Mellon University, Pittsburgh, PA (summer between 11th and 12th Grade)
- Elected President, High School Computer Club (11th Grade)
- Elected Vice President, National Honor Society, AAHS Chapter (12th Grade)
- Won the Rensselaer Medal as top Junior in mathematics and science (11th Grade)
- Participated in national chemistry competition at Lycoming College (10th Grade)
- Participated in Pennsylvania Math League competitions, placing in the Top 10 six out of eight times (10th and 11th Grades)
- Write, play, and record own compositions for voice and guitar (solo and group) (9th through 12th Grades). 15-20 hours/week.
- Attended Summer School: summers following 10th and 11th Grades
Current work experience summary:
- Tutor classmates and friends in all levels of math, science, and German; give private guitar lessons (9th Grade to present). 2-4 hours/week.
- Work for disabled grandmother doing lawn care, winter and summer house preparations, and general chores (8th Grade to present). 2-6 hours/week.
- Help in father's part-time business doing computer graphics, data base maintenance, and advertising work (10th Grade to present). 1-3 hours/week.
(Còn tiếp...)
No comments:
Post a Comment